Perplexity: Compania de IA care plătește editorii pentru conținutul utilizat

Firma americană Perplexity, specializată în inteligență artificială, a anunțat un program inovator de parteneriat cu instituțiile media, prin care se vor împărți veniturile generate de utilizarea conținutului lor. Inițiativa vine ca răspuns la numeroasele critici aduse industriei de IA cu privire la folosirea materialelor jurnalistice fără acord sau compensație.

Noul model de colaborare se bazează pe viitorul abonament „Comet Plus”, care va oferi utilizatorilor acces la articolele publicațiilor partenere contra costul lunar de cinci dolari. Compania va reține 20% din venituri pentru a acoperi cheltuielile de operare, iar restul de 80% va fi redistribuit editorilor proporțional cu utilizarea conținutului lor.

Fondul inițial al programului este de 42,5 milioane de dolari, iar suma va crește lunar. Compensarea se va face pe baza a trei criterii: accesarea site-urilor prin link-uri furnizate de asistentul IA, indexarea articolelor pentru a răspunde la interogări și efectuarea de sarcini complexe folosind informațiile media.

Această abordare apare într-un context în care mai multe grupuri media au dat în judecată companii de inteligență artificială, acuzându-le de utilizare neautorizată a conținutului. Deja s-au încheiat acorduri similare între publicații precum Wall Street Journal, Associated Press sau Axel Springer și giganti ai domeniului, precum OpenAI sau Google.

Perplexity, start-up din San Francisco, activează în domeniul căutărilor online asistate de inteligența artificială și susține că noul model de parteneriat este adaptat realităților emergente ale erei digitale.