Instanță federală blochează legea care impunea afișarea Decalogului în școlile din Texas

Un judecător federal a suspendat provizoriu o lege din Texas care obliga școlile publice să expună textul celor Zece Porunci în sălile de clasă. Decizia, emisă de judecătorul Fred Biery, interzice temporar intrarea în vigoare a legislației, programată inițial pentru 1 septembrie.

Într-un memoriu juridic amplu, de peste 50 de pagini, instanța a apreciat că prevederea contravine principiilor constituționale americane, acuzând-o că „afectează neutralitatea statului în probleme religioase” și „acordă un tratament preferențial confesiunilor creștine”.

Hotărârea subliniază că expunerea simbolică a textului religios ar putea crea impresia de marginalizare sau excluziune în rândul elevilor aparținând altor credințe sau fără apartenență confesională.

Decizia a fost primită cu satisfacție de către organizațiile de apărare a libertății religioase și a separării dintre biserică și stat. Reprezentanți ai acestora au evidențiat că învățământul public trebuie să rămână un spațiu neutru, în care convingerile personale să nu fie influențate de autorități.

Acesta nu este primul caz de acest gen în Statele Unite. Anul trecut, o legislație asemănătoare din Louisiana a fost respinsă de instanță pe motiv că încalcă primul amendament al Constituției, care interzice stabilirea unei religii oficiale.

Principiul separării bisericii de stat are tradiție și susținere consistentă în jurisprudența americană. Încă din 1980, Curtea Supremă a statuat împotriva unei legi similare din Kentucky, confirmând caracterul anticonstituțional al unor astfel de inițiative.

Recent, au apărut și alte controverse legate de prezența simbolurilor religioase în spațiile școlare. Autoritățile din Oklahoma, de exemplu, au dispus includerea obligatorie a studierii Bibliei în curriculum, măsură care este deja contestată în instanță.

Acțiunile legale împotriva unor astfel de legi reflectă tensiunile constante dintre valorile secularismului și presiunile unor grupări conservatoare care încearcă să introducă elemente confesionale în domeniul public.