Ministrul Educației a precizat că schimbările privind numărul minim și maxim de elevi pe clasă, introduse prin recentele ajustări bugetare, vor afecta în mod semnificativ doar clasele cu un efectiv redus. Potrivit datelor oficiale, majoritatea claselor din sistemul național de învățământ se vor încadra în noile limite, iar modificările vor avea un impact minor asupra organizării generale.
În anul școlar 2024-2025, doar 0,5% din totalul claselor de învățământ primar și gimnazial au avut între 8 și 9 elevi. Acestea vor fi cele mai afectate de decizie. La nivel de liceu, impactul este și mai redus. Datele arată, de exemplu, că în clasa a VIII-a au funcționat 12 clase cu un singur elev, 26 de clase cu doi elevi și 52 de clase cu trei elevi.
Una dintre consecințele așteptate este o ușoară creștere a ponderii învățământului simultan, de la 6% la aproximativ 7,5%. Autoritățile educaționale subliniază că acest procent rămâne în aliniere cu practicile din unele state europene, precum Franța sau Irlanda, unde învățământul simultan este utilizat într-o măsură și mai mare.
Ministerul a reiterat faptul că dimensiunea clasei are un impact limitat asupra performanței educaționale, rolul decisiv revenind calității cadrului didactic și mediului de învățare. Decizia privind modificarea limitelor a fost luată pe baza unor criterii de raționalitate și a experienței internaționale, menținându-se totodată flexibilitatea în aplicarea măsurilor la nivel local.