Acord între Guvern și Asociația Municipiilor din România: Se revizuiesc normele pentru administrația publică și proiectele PNRR

În urma unor discuții amănunțite, reprezentanții guvernamentali și Asociația Municipiilor din România au stabilit o serie de modificări esențiale privind reforma administrației publice și derularea proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Toate propunerile adresate de asociație au fost incluse în documentele de reglementare, cu excepția unui aspect care rămâne în dezbatere: baza de calcul a populației utilizată în formulele de alocare. Ambele părți analizează în continuare dacă este mai potrivit să se utilizeze datele definitive ale recensământului sau statisticile oferite de Institutul Național de Statistică, urmând să se identifice o soluție echilibrată.

În ceea ce privește proiectele PNRR, cele care au atins un stadiu fizic de implementare de peste 30% vor fi continuate fără întrerupere. De asemenea, în următoarele două săptămâni va fi elaborat un memorandum pentru proiectele aflate sub acest prag, dar considerate esențiale pentru comunități, cum ar fi școli, blocuri sau spitale. Acestea vor fi supuse unei analize de prioritizate la nivelul ministerelor competente. Autoritățile locale vor avea posibilitatea de a finanța lucrările din bugete proprii, cu perspectiva de a fi rambursate ulterior din economiile PNRR sau din alte fonduri europene sau de stat, precum Fondul Social pentru Climă. Se reintroduce și competiția între primării pe principiul „primul venit, primul servit”.

Printre alte decizii adoptate se numără posibilitatea acordată primăriilor de a decide privind amplasarea sălilor de jocuri de noroc pe teritoriul administrat, inclusiv dreptul de a le interzice funcționarea. De asemenea, au fost convenite mai multe ajustări la pachetul legislativ pentru administrația publică: finanțarea posturilor transferate se va asigura până la decizia de păstrare sau desființare, amenzile pentru obstrucționarea controlului se vor aplica persoanei responsabile și nu șefilor instituțiilor, iar termenul pentru transmiterea procesului-verbal de contravenție a fost redus la șase luni.

Alte modificări vizează stabilirea unei marje de 5% din bugetele locale pentru facilități fiscale, în locul obligației de a stabili cote adiționale la taxe, asigurarea finanțării asistenților personali până la preluarea de către Autoritatea Județeană pentru Persoane cu Dizabilități (începând cu 1 ianuarie 2026), și evaluarea scrisă a funcționarilor publici o dată la patru ani pentru verificarea cunoștințelor de legislație actualizată.

Dialogul dintre Guvern și Asociația Municipiilor din România va continua, cu scopul de a identifica soluții eficiente în sprijinul autorităților locale și în interesul cetățenilor.